Управлінська діяльність директора опорної школи в умовах освітнього округу
Миронюк Галина Миколаївна, директор Стеблівської ЗОШ І-ІІІ ступенів імені. І.С. Нечуя – Левицького
26.08.2016 р.
1. Особистість керівника опорної школи
Директор школи – ключова фігура в закладі освіти.
Зрозуміло також, що "тільки особистість керівника загальноосвітнього навчального закладу з інноваційним способом мислення … створить умови для конкурентноспроможних переваг на вітчизняному та світовому ринку освітніх послуг"
2. Стеблівська ЗОШ визначена опорним закладом, так як в ній результативно реалізуються питання:
• демократизації управління;
• удосконалення внутрішньошкільної методичної роботи з педагогічними кадрами;
• творчого впровадження педагогічних ідей О.А.Захаренка;
• гуманізації навчально-виховного процесу;
• диференціації навчання;
• розвитку здібностей та обдарувань учнів;
• органічного поєднання традиційних та інноваційних методів навчання;
• громадянського виховання школярів;
• збереження здоров’я і безпеки життєдіяльності школярів
3. Основні напрями розвитку закладу
• Забезпечення виконання Законів України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, Національної доктрини розвитку освіти, дотримання Конституції України, Міжнародної декларації прав дитини.
• Перехід на новий Держстандарт розвитку початкової та базової загальної середньої освіти.
• Запровадження двох профілів навчання у старшій школі: філологічний та фізико-математичний.
• Повне забезпечення сучасними засобами навчання і устаткуванням, що дозволяє якісно здійснювати освітній процес і мати можливості щодо додаткового ресурсного забезпечення.
• Школа повинна мати доступ до мережі високошвидкісного Інтернету.
• Забезпечення системи оздоровлення та профілактики здоров'я, розширення діяльності „Школи сприяння здоров'ю ”.
• Підвищення якості навчально-виховної роботи з дітьми з питань здорового способу життя, особистої безпеки та захисту життя у надзвичайних ситуаціях.
• Забезпечення наступності між початковою та середньою ланками.
• Забезпечення оптимальних умов для розвитку інтелектуальних здібностей школярів, запровадження різноманітних форм позакласної роботи (МАН, гуртки, секції, факультативи).
• Ефективне застосування у навчально – виховному процесі інноваційних технологій, досягнень ППД та психологічної науки, забезпечення результативності методичної роботи закладу.
• Підвищення якості знань учнів.
• Забезпечення результативності кожного уроку, позакласного заходу.
• Організація моніторингу якості освіти у профільних класах та класах до профільної підготовки.
•
4. Система управління освітнім округом
Рада округу сформована з усіх його суб’єктів:
• Засновник освітнього округу – представницький орган місцевого самоврядування Стеблівської об’єднаної територіальної громади;
• Опорна школа - Стеблівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів;
• Філії опорної школи – Зарічанська, Сидорівська, Шендерівська;
• Дошкільний заклад «Росинка»;
• Корсунь - Шевченківська районна лікарня;
• Стеблівська лікарська амбулаторія сімейного типу;
• Стеблівський Спасо - Преображенський монастир;
• Будинок культури смт. Стеблів.
Обрані голова ради округу, його заступник та секретар.
Запроваджена модель громадсько-державного управління освітнього округу. Органом громадського самоврядування «Стеблівський освітній округ» є загальні збори представників суб’єктів округу, що скликаються у разі потреби, але не рідше одного разу на рік. Записи протоколів спільних засідань заносяться в книгу протоколів освітнього округу та в книги протоколів педагогічних рад суб’єктів освітнього округу.
5. Компоненти освітнього округу
Концептуальний: місія, мета, завдання, принципи, фнкуції, очікувані результати
Управлінський: нормативно – правова база; напрями діяльності і система управління освітнім округом;
Змістовий: організація НВП в освітньому окрузі; навчально – методичне забезпечення; навчально – виховний процес;
Методичний: організація методичної роботи в освітньому окрузі; формування готовності освітян до інноваційної діяльності; психологічний супровід;
Ресурний: матеріально – технічні, науково – методичні, кадрові, фінансові, інформаційні ресурси.
6. Нормативно - правова база функціонування опорного закладу
– Конституція України;
– Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», «Про місцеве самоврядування»;
– Положення про загальноосвітній навчальний заклад;
– Положення про позашкільний навчальний заклад;
– Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності;
– Положення про освітній округ;
– Концепція профільного навчання в старшій школі;
– Методичні рекомендації щодо складання регіональних планів створення освітніх округів та модернізації мережі професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі шкіл-інтернатів (розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2012 р. №675-р.);
– Рішення органу місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад про створення освітнього округу, де опорна школа – Стеблівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, філії – Шендерівська, Зарічанська, Сидорівська школи І ступеня (в проекті).
– Положення про Стеблівський освітній округ (в проекті).
– Угоди про спільну освітню діяльність (в проекті).
– Затвердження Статуту Стеблівського освітнього округу (в проекті).
7. Управлінський компонент. Модель ГДУ в опорній школі
Органи місцевого самоуправління
Громадські організації
Директор опорного закладу, завідувачі філіями
Рада освітнього округу
Педагогічна, науково – методична рада
Піклувальна рада
Атестаційна комісія
Профспілковий комітет
8. Структура співпраці в Стеблівському освітньому окрузі
Стеблівська опорна школа
Зарічанська, Сидорівська, Зарічанська філії
ДНЗ «Росинка»
Стеблівський професійний ліцей
Музей І.С. Нечуя – Левицького
9. Впровадження освітніх проектів в рамках роботи освітнього округу:
• Дотримання Держстандартів – шлях до підвищення якості освіти
• Наступність у навчанні та вихованні
• Курс професійної орієнтації
• Фахова компетенція вчителя
• Вільне користування єдиним інформаційним простором
• Ми – за здоровий спосіб життя
• Джерела духовності
10. Змістовий компонент
Дошкільний заклад Дитячий садок І група – 30 чол., ІІ група – 30 чол. , ІІІ група – 30 чол. , Підготовча група – 30 чол.
Початкова школа Школа І ступеня (1-4 кл.) Варіативний курс: Логіка
Основна школа 5-9 кл. 8-9 кл. (допрофільні) українська мова, факультативи з фізики та математики
Старша школа 10-11 кл. (профільні)
10-А – українська філологія 10-Б – фізико- математичний
11-А – українська філологія 11-Б - фізико- математичний
Позакласна робота Гуртки, Факультативи, Заняття за інтересами
11. Методичний компонент
• Учнівський контингент
• Педагогічні кадри
• Планування роботи
Контингент учнів
Потужність закладу - 784 місця. Фактична кількість учнів - 265.
Будуть підвозитись учні з таких навчальних закладів: Сидорівський НВК – 39, Зарічанський НВК – 43, Шендерівський НВК – 59, Комарівський НВК – 6.
З населених пунктів: смт. Стеблів – 61; с. Сидорівка – 20, с. Скрипченці – 19; с. Миколаївка – 3, с. Склименці – 20, с. Заріччя – 20, с. Шендерівка – 44, с. Нова Буда – 2, с. Хильки – 5, Комарівка – 14.
Всього потрібно підвозити 209 учнів. Для підвезення необхідно 5 автобусів.
Підвіз школярів
Стеблів – Заріччя – Миколаївка - 9 км – 23 уч.
Стеблів – Скрипченці – Сидорівка – Склиминці - 18 км - 60 уч.
Стеблів – Комарівка – Хильки – Нова Буда 19 км - 21 уч.
Стеблів – Шендерівка - 14 км - 44 уч.
Стеблів (2 рейси)- 8 км -61
Всього – 209 учнів
Мережа класів на 2016-2019 р.р.)
Клас 2016/2017 2017/2018 2018/2019
1А 16 17 17
1Б 17 17 18
2 А 16 16 17
2 Б 16 17 17
3 А 26 16 16
3 Б - 16 17
4 А 26 26 16
4 Б 16
5 А 25 26 26
5 Б 26 23 23
6 А 21 25 26
6 Б 19 26 23
7 А 27 21 25
7 Б 27 19 26
8 А 29 27 21
8 Б 25 27 19
9 А 22 29 27
9 Б 32 25 27
10 А 12 12 29
10 Б 12 25 25
11 А 16 12 12
11 Б 11 12 25
Всього учнів 421 434 468
Профілі школи:
– філологічний (10- А, 11-А класи), поглиблене вивчення української мови (8, 9 класи);
– фізико-математичний (10 -Б, 11-Б класи), введення факультативів (8-9 класи)
Кадрове прогнозування. Штатний розпис освітнього округу
№
п/п Назва структурного підрозділу та посад Кількість Штат. пос Наявність Потреба
1 Директор 1 1 -
2 Завідувач філії 3 3 -
3 Заступник директора з НВР 1 1 -
4 Заступник директора з ВР 1 0,5 0,5
5 Педагог-організатор 1 1 -
6 Соціальний педагог 1 0,5 0,5
7 Психолог 1 - 1
8 Логопед 1 - 1
9 Вихователь ГПД 1 0,5 0,5
10 Завгосп 1 1 1
11 Бібліотекар 1 1 -
12 Діловод 1 - 1
13 Лаборант кабінетів фізики та хімії 1 0,5 0,5
14 Лаборант з обсл. комп’ютерної техніки 1 1 -
15 Водії автобусів 5 - 5
16 Медична сестра 1 1 -
17 Робітник з обслуговування та ремонту 1 1 -
18 Двірник 1 1 -
19 Прибиральник службових приміщень 5 5 -
20 Керівники гуртків 20 6 14
Потреба в педагогічних кадрах
№
п/п Предмет Кількість годин Кількість вчителів Наявність фахівців Потреба
1 Укр мова, українська література 60 3 3 -
2 Іноземна мова (англійська) 50 2 1 1
3 Зарубіжна література, рос. мова, художня культура 44 2 2 -
4 Історія України, всесвітня історія,правознавство 35 2 2 -
5 Математика, алгебра, геометрія 64 3 3 2
6 Фізика, астрономія 28,5 2 1 1
7 Біологія, хімія 38 2 1 1
8 Географія, природознавство 22 1 1 -
9 Інформатика/поділ 18/18 1/1 1/- 1
10 Фізична культура, ЗВ 38 2 1 1
11 Музичне мистецтво 6 1 1 -
12 Образотворче мистецтво 6 1 - 1
Форми й методи методичної роботи
• інтелектуальна мозаїка
• ділові і рольові ігри
• панорама педагогічної майстерності
• дидактичний театр
• педагогічний міст (методичні студії; проблемні столи; методичні діалоги; семінари-практикуми; тренінги; творчі звіти;
• науково-методичнв конференції, педагогічні читання
• методичний турнір „Урок! Урок! Урок!”;
• творча декада „Я атестуюсь”;
• конкурси професійної майстерності „Учитель року”, „Класний керівник року”;
• дні, тижні відкритих дверей;
• творчий портрет школи;
• звіти вчителів „Результати підвищення кваліфікації на курсах”;
• педагогічна виставка „Творчі знахідки”
Модель методичної роботи з педагогічними працівниками в умовах функціонування освітнього округу
Професійна майстерність педагогічного працівника (спеціалісти вищої кваліфікаційної категорії)
• Школа педагогічної майстерності Авторська творча майстерня
• Творчі групи Проблемні лабораторії
Творче зростання педагогічного працівника (спеціалісти І та ІІ кВ. категорій)
• Семінари Майстер-клас Методичні об’єднання
• Педагогічні університети Інструктивно-методичні наради
• Методичні калейдоскопи Методичні сесії
Становлення педагогічного працівника (молоді педагоги-спеціалісти)
• Наставництво і стажування Школа педагогічного досвіду
• Майстер-клас Школа молодого вчителя Методичні об’єднання
• Тематичні семінари Методичні сесії Фестивалі, конкурси
ОПОРНА ШКОЛА – ЦЕНТР НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
З цією метою плануємо використовувати такі форми роботи: експрес-інформація («Нові педагогічні видання», «Радимо прочитати», «Увага: досвід!», «Пропонуємо», «Запрошуємо» та ін.)»;
прем’єра нової книги (посібника, рекомендацій); інформаційний вісник «Естафета творчих знахідок»;
лекторій («Сучасні педагогічні парадигми», «Інноваційні технології», «Інтерактивні методи навчання», «Особистісно орієнтована система навчання», «Проектні технології», «Увага: досвід!»); рекламне бюро; консультативне агентство; банк даних про нові дослідження в галузі педагогіки і психології,
про передовий досвід; вітрина-стенд «Чому вчитись у майстрів педагогічної праці опорної школи?»
Проблеми в організації роботи опорної школи
Однак, на нашу думку, питання діяльності опорних шкіл, піднесення їх ролі в системі науково-методичної роботи, використання їх творчого потенціалу в системі науково-методичної роботи з педагогічними кадрами недостатньо висвітлюються в науково-методичній літературі.
• Потребує оновлення Положення про опорну школу (опорний навчальний заклад).
• Якою має бути мережа опорних навчальних закладів у районі (місті)?
• Як піднести роль опорних шкіл у підвищенні кваліфікації педагогічних кадрів?
• Як краще використати їх творчий потенціал?
• Які форми методичної роботи з педагогічними кадрами на базі опорної школи будуть найефективнішими?
Ці та інші питання потребують серйозної уваги та розв’язання |